Educatie

Theater Artemis maakt zijn voorstellingen voor iedereen die naar school gaat en alle andere mensen die dan nog over blijven. Ondanks het feit dat we vaak maar met moeite aan het woord komen, proberen we toch les te geven. Midden in de chaos onderwijzen we een bijzonder vak. Aan een wereld in paniek geven wij lessen in vertrouwen.

 

Er zijn twee vormen van educatie: educatie rond voorstellingen en autonome projecten. Hieronder lees je daar meer over.

 

 

Voor educatie hebben we de volgende uitgangspunten:

  1. participatie = educatie

Voorstellingen bestaan niet zonder publiek. Wij zijn geen zenders meer, maar ontvangers. De hiërarchie tussen spelers en publiek wordt omver gegooid.

  1. leren is lichamelijk

Hersenen leren door onderdompeling, in chaos. Educatie helpt bij het verteringsproces.

  1. Kunst is saai

Leerlingen gaan het per ongeluk leuk vinden. Wij gaan jongeren in ieder geval niet vertellen dat kunst belangrijk is en dat ze dat moeten waarderen.

  1. We geven de vrijheid om niet te presteren

Het gaat om mens-zijn, met alle onzekerheden, kwetsbaarheden, stoerdoenerij en alle uitdagingen die erbij horen.

 

Koppeling gekopieerd

Educatie rond voorstellingen

Koppeling gekopieerd

Bij Artemis verloopt de educatie bij de voorstellingen in een hink-stap-sprong

 

1. De hink 

Vooraf nodigen we leerlingen uit en maken we ze nieuwsgierig naar wat ze in het theater te zien zullen krijgen, veelal door middel van een voorbereidende teaser: een korte prikkelende activiteit in de klas, vaak speels, niet meteen helemaal te duiden, passend bij de voorstelling. Leerkrachten maken we deelgenoot van de geheimen van het nakende avontuur.

 

2. De stap

Tijdens de voorstelling worden de leerlingen en leerkrachten ondergedompeld in de gezonde chaos van de  artistieke onvoorspelbaarheid. Door participatie wordt iedereen medeplichtig gemaakt. Er is geen ontkomen aan.

 

3. De sprong
Na afloop gaan we samen op zoek naar ordening, in een nagesprek met acteurs en/of regisseur meteen na de voorstelling, of in een workshop op school. Er zijn geen pasklare antwoorden voorhanden. Gelukkig hebben we elkaar om de ontknoping succesvol te maken. We luisteren naar elkaars antwoorden of komen zelf in actie om de beweegredenen van acteurs en regisseur aan den lijve te ondervinden.

 

Kijk voor specifieke informatie bij de voorstelling:

HOE DE GROTE MENSEN WEGGINGEN  EN WAT ER DAARNA GEBEURDE 8+

ALS JE MAAR HARD GENOEG RENT WEET NIEMAND MEER WAAR JE BENT  8+

OORLOG 6+

BONTE AVOND VAN BODYBUILDERS  13+

Koppeling gekopieerd

Autonome educatie projecten

In deze projecten werken we voor en met onderwijsinstellingen aan een doorlopende onderstroom aan activiteiten die op zichzelf staan en flexibel van opzet zijn. De projecten spelen in op behoeftes van scholen om andere wegen te vinden om kunst en kunstenaars een plek te geven in hun curriculum. Deze artistieke projecten dragen het zweefmoment in zich. Ze delen de geest van het theater waar Artemis voor staat, menselijk, kwetsbaar, gezamenlijk. Ze tasten de grenzen van theatereducatie af. Op zoek naar nieuwe vormen in een soms nog onderschatte bron van rijkdom in educatieve artistieke processen.

Koppeling gekopieerd

DE KINDEREN DIE ALLES WETEN

In dit kunstproject van Theater Artemis werken een theatermaker en een beeldend kunstenaar met kinderen rond een levensvraag. Ze improviseren, schetsen en mijmeren op een avontuurlijke plek buiten de school, op zoek naar antwoorden.

We gooien kennis en ervaring in de strijd bij het begeleiden van creatieve processen binnen een school. Als kunstenaars weten we dat de chaos waar je in terecht komt als je de verbeelding aan de macht laat erbij hoort, zelfs essentieel is voor het proces. We geven lessen in vertrouwen. We tonen kinderen (en leerkrachten) dat er ook een ander manier bestaat om het tot een goed einde te brengen, anders dan de geordende manieren die zij zo goed leren hanteren en beheersen op school. Kinderen ontdekken nieuwe krachten in zichzelf. Andere eigenschappen komen hier ineens van pas. Leerkrachten leren hun leerlingen op een totaal andere manier kennen.  

Tijdens dit avontuurlijke project voor het primair onderwijs ontwikkelen kinderen, leerkrachten en kunstenaars samen hun onderzoekend, creërend en reflecterend vermogen. Voor de school past het project in hun ambities voor cultuureducatie, bijvoorbeeld geformuleerd in het kader van De Cultuurloper. Door de school gekozen indicatoren worden meegenomen.

meer informatie? Mail naar erica@artemis.nl.

Koppeling gekopieerd

Koppeling gekopieerd

APPLAUS- workshop

Artemis houdt van avonturen. Alle voorstellingen worden gemaakt in samenspraak met het publiek: zij spelen altijd een belangrijke rol. Want pas in dialoog met het publiek krijgt de voorstelling zijn volledige vorm. Wij draaien graag de rollen om. En dat gegeven was het uitgangspunt voor het ontwikkelen van een bijzondere nieuwe workshop voor het voortgezet onderwijs: APPLAUS!

 

Wij zijn de applausgeneratie. Of dat zeggen ze toch. Geboren en getogen op het ritme van applaus en dikke duimen. Een plasje op het potje? Applaus. Eerste tand kwijt? Applaus. Nieuw kapsel? Dikke duim. Eerste piercing? Dikke duim. Nog nooit kregen we met z’n allen zoveel bevestiging.We draaien de rollen om. De losers winnen, de laatsten blijken de eersten te zijn. Wij geven graag de vrijheid om niet te presteren. Om creatief te kùnnen zijn, moet je immers domme dingen dùrven denken en doen. In deze workshop doen we dat ook.

 

We gaan met jongeren op zoek naar de betekenis en de werking van applaus. Waarom doen we het massaal? Hoe klinkt het als je er van een afstandje naar luistert? Hoe voelt het als je het geeft? En als je het krijgt? Is er een alternatief? We draaien de rollen om, en zetten de applaus-gevers op een podium. Een applaus voor jezelf!

 

 

 

Voor educatie bij voorstellingen en andere mogelijkheden neem contact op met:

Erica van de Kerkhof (di-vrij) erica@artemis.nl

Liesbet Swings (do-vrij) liesbet@artemis.nl