Educatie

Theater Artemis maakt zijn voorstellingen voor iedereen die naar school gaat en alle andere mensen die dan nog over blijven. Ondanks het feit dat we vaak maar met moeite aan het woord komen, proberen we toch les te geven. Midden in de chaos onderwijzen we een bijzonder vak. Aan een wereld in paniek geven wij lessen in vertrouwen.

 

Er zijn twee vormen van educatie: educatie rond voorstellingen en kunstprojecten. Hieronder lees je daar meer over.

 

 

We hebben de volgende uitgangspunten:

  1. participatie = educatie

Voorstellingen bestaan niet zonder publiek. Wij zijn geen zenders meer, maar ontvangers. De hiërarchie tussen spelers en publiek wordt omver gegooid.

  1. leren is lichamelijk

Hersenen leren door onderdompeling, in chaos. Educatie helpt bij het verteringsproces.

  1. Kunst is saai

Leerlingen gaan het per ongeluk leuk vinden. Wij gaan jongeren in ieder geval niet vertellen dat kunst belangrijk is en dat ze dat moeten waarderen.

  1. We geven de vrijheid om niet te presteren

Het gaat om mens-zijn, met alle onzekerheden, kwetsbaarheden, stoerdoenerij en alle uitdagingen die erbij horen.

 

Koppeling gekopieerd

Educatie rond voorstellingen

Koppeling gekopieerd

Bij Artemis verloopt een bezoek aan een voorstelling  als een sprong

 

1. De afzet 

Vooraf nodigen we leerlingen uit en maken we ze nieuwsgierig naar wat ze in het theater te zien zullen krijgen, veelal door middel van een voorbereidende teaser: een korte prikkelende activiteit in de klas, vaak speels, niet meteen helemaal te duiden, passend bij de voorstelling. Leerkrachten maken we deelgenoot van de geheimen van het nakende avontuur.

 

2. De zweeffase

Tijdens de voorstelling worden de leerlingen en leerkrachten ondergedompeld in de gezonde chaos van de  artistieke onvoorspelbaarheid. Door participatie wordt iedereen medeplichtig gemaakt. Er is geen ontkomen aan.

 

3. De landing
Na afloop gaan we samen op zoek naar ordening, in een nagesprek met acteurs en/of regisseur meteen na de voorstelling, of in een workshop op school. Er zijn geen pasklare antwoorden voorhanden. Gelukkig hebben we elkaar om de ontknoping succesvol te maken. We luisteren naar elkaars antwoorden of komen zelf in actie om de beweegredenen van acteurs en regisseur aan den lijve te ondervinden.

 

Kijk voor specifieke informatie en lesmateriaal op de voorstellingspagina:

 

 

Koppeling gekopieerd

Kunstprojecten

De projecten, onder leiding van educatiemaker Liesbet Swings, starten vanuit sociale betrokkenheid, een maatschappelijk onderwerp, de wil om de wereld ten goede te veranderen. Ze verhouden zich tot hun omgeving, in vorm èn inhoud. Het artistieke, onvoorspelbare proces staat voorop. De projecten eindigen soms met een presentatie aan publiek, maar vaak bestaan ze enkel in de ontmoeting zelf. De projecten zijn multidisciplinair. Verschillende kunstenaars met wie we een verwantschap voelen worden erbij betrokken. Steeds wordt er verbinding gemaakt met een groep kinderen / jongeren (via scholen of anderszins) als medemakers van het project.

 

 

Voor meer informatie over specifieke projecten:

Koppeling gekopieerd

APPLAUS- workshop

Artemis houdt van avonturen. Alle voorstellingen worden gemaakt in samenspraak met het publiek: zij spelen altijd een belangrijke rol. Want pas in dialoog met het publiek krijgt de voorstelling zijn volledige vorm. Wij draaien graag de rollen om. En dat gegeven was het uitgangspunt voor het ontwikkelen van een bijzondere nieuwe workshop voor het voortgezet onderwijs: APPLAUS!

 

Wij zijn de applausgeneratie. Of dat zeggen ze toch. Geboren en getogen op het ritme van applaus en dikke duimen. Een plasje op het potje? Applaus. Eerste tand kwijt? Applaus. Nieuw kapsel? Dikke duim. Eerste piercing? Dikke duim. Nog nooit kregen we met z’n allen zoveel bevestiging.We draaien de rollen om. De losers winnen, de laatsten blijken de eersten te zijn. Wij geven graag de vrijheid om niet te presteren. Om creatief te kùnnen zijn, moet je immers domme dingen dùrven denken en doen. In deze workshop doen we dat ook.

 

We gaan met jongeren op zoek naar de betekenis en de werking van applaus. Waarom doen we het massaal? Hoe klinkt het als je er van een afstandje naar luistert? Hoe voelt het als je het geeft? En als je het krijgt? Is er een alternatief? We draaien de rollen om, en zetten de applaus-gevers op een podium. Een applaus voor jezelf!

 

 

 

Voor meer informatie, vragen en boekingen, neem contact op met:

Erica van de Kerkhof (di-vrij) erica@artemis.nl

Liesbet Swings (do-vrij) liesbet@artemis.nl