Historie

Koppeling gekopieerd

Theater Artemis van 1990 tot 2013: Pauline Mol, Matthijs Rümke en Floor Huygen

Theater Artemis is opgericht in 1990 door Pauline Mol. In haar brief, waarmee ze de Provincie Noord-Brabant overtuigde te investeren in een nieuw op te richten gezelschap voor jeugdtheater, schreef Mol: “Het theater dat ik wil maken in een nieuw op te bouwen gezelschap moet voor mij als een bevrijding kunnen zijn van de te zware druk van de buitenwereld, een middel dat helpt angst te overwinnen voor gevaren die er in de diepte niet echt blijken te zijn en voor vijandige gevoelens die ieder van ons koestert, of we nu nog kind zijn of niet. Wat dat theater voor de andere makers betekent en daarna voor het publiek, dat weet ik niet en dat kan ik niet weten.”

Onder haar artistieke leiding en samen met zakelijk leider Ankie Til ontwikkelde Artemis zich tot een theatergezelschap dat zich vooral richtte op het  brengen van nieuw geschreven teksten. Vanaf het allereerste begin bouwde Pauline Mol aan een repertoire voor jeugdtheater waarvan veel stukken tot op de dag van vandaag worden gespeeld, zoals Icarus!! of: de roep om de zon, Mirad, een jongen uit Bosnië en Soms verdwaal ik in een draak. Mol schreef veel teksten zelf en nodigde daarnaast auteurs als Judith Herzberg, Heleen Verburg en Ad de Bont uit en gaf onderdak aan jonge schrijvers om zich in de schrijfwerkplaats van Artemis te kunnen ontwikkelen. Regisseurs die in deze periode bij Artemis actief waren zijn o.a. Josée Hussaarts, Jos van Kan, Moniek Merckx en Matthijs Rümke.

 

In 1998 nam Matthijs Rümke het roer over van Mol en zette onverminderd in op het ontwikkelen van repertoire. Rümke vroeg schrijvers als Paul Pourveur, Koos Terpstra en Gerardjan Rijnders voor Artemis te werken – vaak schrijvers die daarvoor niet eerder voor jeugdtheater hadden geschreven. Artemis werd onderscheiden met prijzen, voor theaterteksten (Stiefmoeders!! van Paul Pourveur en Katharina, Katharina in het Ganzenbord van Heleen Verburg) of juist voor voorstellingen gebaseerd op een nieuw geschreven tekst, zoals Bizon & Zn. van Moniek Merckx. In zijn periode als artistiek leider regisseerde Matthijs Rümke verreweg de meeste voorstellingen zelf, daarnaast keerde Moniek Merkcx met grote regelmaat terug als gastregisseur. Gaandeweg werden de producties van Artemis vaak groter van formaat (Drie musketiers) en speelden ze zich soms op onverwachte locaties af, zoals in lege fabriekshallen (De moeder van de moeder van de…) of buiten op straat, om vijf uur ’s ochtends (Het blauwe uur van Lotte van den Berg).

 

In 2005 nam Floor Huygen de artistieke leiding van Rümke over. Meer dan bij de vorige wissel was er sprake van een koerswijziging, met veel voor Artemis geheel “nieuwe” spelers, makers en schrijvers. Met velen van hen had Huygen eerder een band opgebouwd bij Theatergroep Hollandia en ZT Hollandia. Floor Huygen introduceerde het gegeven van “theater voor vele leeftijden”. Vanuit de observatie dat kinderen en volwassenen vaak in gescheiden werelden leven, was Huygen er op uit hen in het theater weer samen te brengen rond onderwerpen die ze elk vanuit hun eigen perspectief herkennen en betekenis geven. In haar woorden: “In een wereld waarin we het hoofd bieden aan talloze hindernissen en mankementen van het leven en leren omgaan met allerlei beperkingen die ons worden opgelegd, vergeten we soms dat we mensen zijn van vlees en bloed. Het verlangen naar de eigen natuur is essentieel. Net als in goed verband staan met de omgeving. Menselijkheid. Dat is wat er op het spel staat en waarover wij theater willen maken. Er is behoefte aan samenhang. We snakken naar momenten samen. In de voorstellingen van Artemis kunnen kinderen en volwassenen samen iets meemaken dat er echt toe doet en dat met elkaar uitwisselen”.

Huygen zelf tekende voor de meeste regies. Net als Matthijs Rümke engageerde ze schrijvers die niet eerder voor jeugdtheater hadden geschreven, zoals Tom Blokdijk (Haast of de Kokadrielje), Jeroen Olyslaegers (Woeste hoogten, rusteloze zielen) en Erik-Ward Geerlings (Ribstuk). Ook vele spelers hadden een achtergrond in het volwassenentheater, zoals Bert Luppes en Betty Schuurman. Huygen had ook een neus voor jonge spelers en makers wier carrière in de jaren daarna een hoge vlucht zou nemen, zoals Jeroen De Man en Vincent Rietveld (De Warme Winkel), Fabian Jansen, Joris Smit, Tom Struyf, Sylvia Hoeks, Alejandra Theus, Lizzy Timmers, etc… Een ander terugkerend gegeven was de toenadering tot het Vlaamse theater, wat zich uitte in de aanwezigheid van Vlaamse spelers en makers (zoals Raven Ruëll, Bruno Vanden Broecke, Michiel Van Cauwelaert) en coproducties.

In de lijn van het “vroegere” Artemis, zette Floor Huygen samen met haar vaste dramaturg Peter Anthonissen in op nieuw geschreven teksten en bewerkingen van repertoire. Daarbij kwamen de zogenaamde “grote verhalen” aan bod, verhalen die oorspronkelijk niet voor een jong publiek waren bedoeld, zoals Don Quichot (Cervantes), Het portret van Dorian Gray (Oscar Wilde) en Woeste hoogten (Emily Brontë). Huygen putte echter ook tekst uit andere bronnen dan de auteur: uit interviews (Lizzy wil meer!, Reis van een Rus), op basis van improvisaties, en collectief geschreven (Pakman). Naast tekst speelden ook andere elementen een centrale rol in Huygens werk bij Artemis. Vele voorstellingen waren muziektheater, gedragen door muzikanten/componisten als William Bakker, Florentijn Boddendijk, Remco de Jong, Oleg Fateev en Paul Koek. Ook het fysieke en het performatieve nam een belangrijke plaats in (Priemgeval). Meer dan voor de jongste leeftijden, ging Artemis bovendien nu voorstellingen maken voor 10+ en voor jongeren.

 

In 2013 nam Jetse Batelaan de artistieke leiding van Artemis op zich.

Koppeling gekopieerd

Voorstellingen van Artemis 2013 - 1990

2013

Bloedmooi en zielsongelukkig. Regie: Mirjam Koen. Tekst: Jeroen Olyslaegers

Never Never Wonder. Van: Fabian Jansen. Eindregie: An Hackselmans. Tekst: Jeroen van den Berg.

Goed Kwaad (Wagenspel 3). Regie: Sanne Nouws. Tekst: Erik-Ward Geerlings.

 

2012

Drie Monniken. Regie: Floor Huygen. Tekst: Bernard Dewulf

ZINg! (Wagenspel 2). Regie: An Hackselmans. Tekst: Erik-Ward Geerlings

 

2011

Niemand is een aap (Wagenspel 1). Regie: Ted Keijzer. Tekst: Erik-Ward Geerlings

Freule Julie. Regie: Koen De Sutter. Tekst: August Strindberg

Portret van Dorian Gray. Regie: Floor Huygen. Tekst: Koen Tachelet naar Oscar Wilde

 

2010

Komt u maar. Coach: Floor Huygen

Land van Stilte. Eindregie: Titus Muizelaar. Tekst: An Hackselmans, Joris Smit, Nicolas Rombouts

Des Varkens Mijmerij. Regie: Fabian Jansen. Tekst: Josse De Pauw

Reis van een Rus. Regie: Floor Huygen / Bert Luppes. Tekst: Lex Bohlmeijer

Mouchette. Regie: Floor Huygen. Tekst: Arne Sierens

 

2009

Ribstuk. Regie: Floor Huygen. Tekst: Erik-Ward Geerlings

’s-Heerskinderen. Eindregie: Bert Luppes. Tekst: Jeroen van den Berg

Woeste Hoogten, Rusteloze Zielen. Regie: Floor Huygen. Tekst: Jeroen Olyslaegers.

Selectie Nederlands Theaterfestival, Winnaar Gouden Krekel beste productie, Zilveren Krekel beste podiumprestatie (Alejandra Theus)

 

2008

Later is te Laat. Regie: Floor Huygen. Tekst: Jacques Prévert

Cruise. Regie: Radomira Dostal. Tekst: Norfolk

Vakman. Regie: Floor Huygen. Tekst: Josse De Pauw e.a.

 

2007

Don Quichot of zijnen ijzeren wil. Regie: Floor Huygen. Tekst: Jeroen Olyslaegers naar M. de Cervantes

Uptijd.  Eindregie: René van ’t Hof. Tekst: Norfolk

Simmen. Regie: Ted Keijser

’n Bossche Ziel. Regie: Vincent Rietveld. Tekst: Jeroen De Man, Vincent Rietveld, Peter Vandemeulebroecke

 

2006

De Sjeik is Rijk. Regie: Floor Huygen. Tekst: Kamiel Vanhole

Pakman. Eindegie: Floor Huygen. Tekst: Bruno Vanden Broecke, Raven Ruëll, Nico Sturm, Michiel Van Cauwelaert. Winnaar Zilveren Krekel 2007, Selectie Vlaams Theaterfestival

Haast of de Kokadrielje. Regie: Floor Huygen. Tekst: Tom Blokdijk naar John Berger

 

2005

De smerigste en vieste boterham van het heelal. Regie: Floor Huygen. Tekst: Erik-Ward Geerlings

Priemgeval. Eindregie: Arie de Mol. Tekst: Eline ten Camp, Wanda Eyckerman, Jeroen De Man, An Hackselmans, Fabian Jansen, Joris Smit, Roel Swanenberg, Sophie van Winden

Draai en Raas. Regie: Yolande Bertsch

 

2004

De moeder van de mamma van de pappa van de… Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Paul Pourveur

Visite! Tekst en regie: Natasja d’Armagnac, Enne Koens, Marc van Uchelen en Lies Visschedijk

Cordoba duizend-en-één. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Han Römer. Nominatie 1000 Watt prijs

Lizzy wil meer! Regie: Floor Huygen. Tekst: op basis van interviews door Lex Bohlmeijer

 

2003

De 3 musketiers. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Bouke Oldenhof

Bil! Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Pietjan Dusee

Het Blauwe Uur. Regie: Lotte van den Berg. Nominatie 1000 Watt prijs 2003

 

2002

Katharina, Katharina in het Ganzenbord. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Heleen Verburg. Winnaar Kaas & Kappesprijs 2002

De 300 musketiers. Regie: Matthijs Rümke

 

2001

Maanvirus. Regie: Moniek Merkx. Tekst: Moniek Merkx. Nominatie 1000Watt prijs 2001

De Koning is dood, leve de koning. Regie: Moniek Merkx. Tekst: Moniek Merkx naar William Shakespeare

Over wat is en wat waar is. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Koos Terpstra. Selectie Theaterfestival (NL + B)

Drie. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Bodil de la Parra

Hit! Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Tom de Ket

Mijn eerste Zweedse kast. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Justus van Oel

De jongens Poe. Regie: Moniek Merkx. Tekst: Jan Veldman

PANG! Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Gerardjan Rijnders

 

2000

Dossier Johnny B. Regie: Moniek Merkx. Tekst: Jan Veldman

Wiesje wast zich af. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Tom de Ket e.a.

Mooi gif. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Justus van Oel

 

1999

Victor en ik. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Bodil de la Parra

Z(w)ingende Bananen. Regie: Matthijs Rümke

Wie is van wie. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Judith Herzberg

Stiefmoeders!! Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Paul Pourveur. Taalunie Toneelschrijfprijs

 

1998

Bizon & Zn. Regie: Moniek Merkx. Tekst: Pauline Mol. Winnaar Hans Snoekprijs 1998

Geen gewoon meisje. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Lot Vekemans

De muts van de man zonder hoofd. Regie: Moniek Merkx. Tekst: Moniek Merkx naar Daniil Charms

De wereld is veel groter dan ze zeggen. Regie: Moniek Merkx / Jules Terlingen.

 

1997

Soms verdwaal ik in een draak. Regie: Moniek Merkx. Tekst: Pauline Mol

Blauw of iets voor aan de muur. Regie: Henri van Zanten. Tekst: Moniek Merkx. Selectie Theaterfestival (NL + B)

 

1996

Kijk de Tijger. Regie: Peter Sonneveld. Tekst: Frank den Os

Au! Regie: Moniek Merkx. Tekst: Marian Boyer

Watersnood. Regie: Peter Sonneveld. Tekst: Pauline Mol

 

1995

Vertel Medea vertel. Regie: Jos van Kan. Tekst: Pauline Mol naar Euripides

ZevenDrieNul. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Paul Pourveur

 

1994

Mirad, een jongen uit Bosnië 1. Regie: Marlies Heuer. Tekst: Ad de Bont

Vies Liesje. Regie: Dirk Opstaele. Tekst: Dirk Opstaele

Broer & Zus & Zo. Regie: Moniek Merkx / Matthijs Rümke. Winnaar Hans Snoekprijs 1994

Mirad, een jongen uit Bosnië 2. Regie: Lidwien Roothaan. Tekst: Ad de Bont

 

1993

Alles wat ik ben. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Marja Delfos

Het verhaal van Paard Parel en Boer Dees. Regie: Jos van Kan. Tekst: Eric de Volder

Het laatste kind. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Pauline Mol

 

1992

De zomer van Aviya. Regie: Jos van Kan. Tekst: Pauline Mol naar Gila Almagor

De kleine zeemeermin. Regie: Matthijs Rümke. Tekst: Judith Herzberg naar H.C. Andersen

Schemer en Kopzorg. Regie: Herman Bodt. Tekst: Ad de Bont

 

1991

Icarus!! of: de roep om de zon. Regie: Eva Pieper / Mathieu Güthschmidt. Tekst: Pauline Mol

Winnie de Poeh. Regie: Reinhilde Decleir. Tekst: Heleen Verburg naar A.A. Milne

 

1990

Icarus! of: de lucht is blauw en ook de zee. Regie: Josée Hussaarts. Tekst: Josée Hussaarts e.a.