B.E.A.S.T.

Make school great again

De mensen van B.E.A.S.T. (Business Educational Advanced School Transformation) hebben een missie: het onderwijs beter aan laten sluiten bij de leefwereld van het kind. Ze benaderen de combinatie van education en creativity als unique selling point. Zo stimuleren ze ondernemerschap voor een toekomstige, soepele overstap naar de arbeidsmarkt. School saai? Make school great again!

Tussen februari en maart 2024 strijken de internationale ondernemers van B.E.A.S.T. neer op twee basisscholen binnen de Benelux: Antonius Abt in ‘s-Hertogenbosch en Campus Comenius in Brussel. Op beide scholen zetten ze de kinderen meteen aan het werk. Vanaf nu is iedereen collega. Hun vindingrijkheid en creativiteit wordt ingezet voor de ontwikkeling van winstgevende concepten. Sneakers, bloemen, hamburgers en frisdranken worden ontworpen, omgezet in prototypes en op een webshop te koop aangeboden. Investeerders van Brazilië tot China zien dollartekens bij het aanschouwen van zoveel creativiteit. In no time wordt elke school omgevormd tot een innovatieve, creatieve hub met annex webshop waar leren en werken hand in hand gaan. De winst is veelbelovend, want wie wil er nu niet een helicopterlandingsbaan op het dak van de school voor uitjes, een limonadefontein of een tropische regentuin in de aula. De directeur wordt bovendien een gloednieuwe gifgroene Ferrari beloofd!

Maar na een schijnbaar succesvolle lancering en een motivational digitale ontmoeting tussen de twee scholen, gaat het goed mis. Alle prototypes zijn verdwenen, de webshop is gecrasht en de ondernemers zijn met de noorderzon vertrokken. Kinderen, leerkrachten, schooldirectie en ouders blijven in shock achter.

Hey kijk, één BEAST collega is berooid achtergebleven in de puinhoop. Misschien weet die meer? De webshop is leeg maar op de toiletten vinden de kleuters een huilende hamburger. Hambie is uit de webshop gevallen, verdwaald in cyberspace en nu vindt hij troost bij de kleuters. Wat is er gebeurd?

Via gesprekken met een onderzoeksjournalist, een bedrijfspsycholoog, Hambie en de ex- BEAST medewerker gaan de kinderen op onderzoek uit. Ze geven hun boosheid en teleurstelling een plek, verkennen hun rechten en plichten, en spannen een heuse rechtszaak aan tegen de malafide ondernemers!

Op 28 maart 2024 zetten de kinderen een listige valstrik op voor de oplichters, precies halverwege hun beide scholen: in Turnhout. Ter plekke start de rechtszaak: met ijzersterke bewijsvoeringen, zang, rap en gekleed in zelfgemaakte kostuums worden de schuldigen berecht èn bestraft. Van kleuter tot 12-jarige, ieder heeft een rol in het spektakel. Na afloop trekken ze in triomftocht terug naar hun eigen school, voldaan en met de gestolen producten en de herstelde website terug in hun bezit.

Ze hebben de mensen van BEAST niet nodig, hun school is al great.

Webshop B.E.A.S.T.

Idee

Liesbet Swings

Conceptontwikkeling en spel

Nona Buhrs
Nicolas Delalieux
Nathalie Goossens
Nikolas Lestaeghe
Frederika del Nero
Liesbet Swings
Rob Smorenberg
Dennis Tiecken
Jurjen Zeelen
Lobke van Kommer
Suzan van der Poel
Marlou Ruwette,

Kostuumontwerp

Liesbet Swings
Tina Schott

Grafische vormgeving

Benjamin de Moor

Bouw webshop

Simon Peters

Journaals

Henk Claassen

Documentaire

Constanze Wouters

Educatie en productie

Rozanne Kempynck

 Educatie

Lobke van Kommer

Productie

Zjoske van Niekerk
Klaas Tops

Stage

Suzan van der Poel
Marlou Ruwette

dit initiatief werd mede mogelijk gemaakt door Grensverleggers, regeling ter ondersteuning van culturele samenwerkingen tussen partijen in Vlaanderen, de Provincie Noord-Brabant, de Provincie Limburg en de Provincie Zeeland.

Theater Artemis - Logos beast