Duitse pers schrijft over (…..) Een voorstelling die schijt heeft aan zijn eigen vage titel

07 Februari 2019

"Een geraffineerde theatervoorstelling van Jetse Batelaan"

In Künstlerhaus Mousonturm (Frankfurt) leverde Jetse Batelaan afgelopen 31 januari zijn nieuwe regie (…..) af. Deze internationale 12+coproductie van Theater Artemis, Künstlerhaus Mousonturm & Ruhrtriennale beleeft op 6 april 2019 zijn Nederlandse première. Tijdens het nieuwe theaterseizoen maakt de voorstelling een ruime tournee door Duitsland, Nederland en België.

 

(…..) was in Frankfurt te zien van 31 januari t/m 2 februari 2019. De première was een dag nadat de Biënnale van Venetië Jetse onverwacht lauwerde met de Zilveren Leeuw. Een spannende week dus. Met plezier delen we alvast de eerste publicaties over drie uitverkochte en warm onthaalde voorstellingen. Wij kijken alvast uit naar (…..) op 6 april tijdens Festival Tweetakt!

 

 

Batelaans Mittel sind alles andere als kompliziert oder aufwendig, aber er verschiebt damit die Ebenen aufs Vergnüglichste. Er ist ein Illusionist, ein Theatermagier, der gleichzeitig anders als ein Zirkus-Zauberer keine Probleme damit hat, seine Tricks offenzulegen.

Frankfurter Positionen

Ich empfehle, sich schnell zu entschließen bzw. sich unbedingt an der Abendkasse anzustellen! (...) Hingehen und von den glücklichen Händchen der Programmmacher*innen des Mousonturms profitieren!!

Danielas Ausgehtipp

Koppeling gekopieerd

Frankfurter Positionen

Een geraffineerde theatervoorstelling van Jetse Batelaan in Mousonturm Frankfurt

 

‘In de loop van de avond zal Jetse Batelaan met vernuft en humor bewijzen wat in het theater allemaal mogelijk is, dat sowieso, maar dat ook echt alles kan. Bijvoorbeeld drie jongeren die op een stadsplein staan, op een kleine bouwplaats met een gat, een hoop zand en een schep. Of dat een grijsbruine rugzak roze is. Of een rood trainingspak dat groen is. Stemmen die aan en uit gaan of verwisselen: Op een gegeven moment denkt Elias dat hij gek wordt omdat Carola met Willemijn’s stem spreekt en vice versa. Even later worden Carola en Elias tot waanzin gedreven omdat Willemijn beweert er niet meer te zijn. Carola schopt zelfs. “Nee, die is weg, die voelt dit niet”, zegt Willemijn, die in vlees en bloed voor ze staat. Elias die uiteindelijk niet begrijpt dat zij buiten zijn: „dat is alleen een zwart gordijn”. Met aan de andere kant – de drie naderen de toeschouwers – heel veel mensen. “Wat doet u daar?” “Kijken”, antwoord iemand uit het publiek verheugd.’

 

‘Batelaans middelen zijn allesbehalve gecompliceerd of omvangrijk, maar die manier waarop hij schakelt tussen de verschillende levels is uniek. Als een illusionist, een theatrale goochelaar die – in tegenstelling tot een circusgoochelaar – geen enkel probleem heeft met het blootleggen van zijn trucs. Herhaaldelijk duwt hij iemand met zijn neus op de feiten: alles is maar spel. En op de medeplichtigheid van acteurs en publiek; want het publiek moet wel die bouwplaats op het podium willen zien, een gat, een hoop zand, een schop. Al is het gat niet meer dan een zwart laken. En is er behalve het podium zelf helemaal niets te zien.’

 

 

Koppeling gekopieerd

Koppeling gekopieerd

Theater Artemis internationaal

Als gevierde theatermaker is Jetse Batelaan steeds vaker in het buitenland actief. Gerenommeerde internationale festivals en theaters presenteren zijn werk. Behalve Artemis voeren nu ook buitenlandse huizen zijn eigentijdse repertoire op. Een remake van zijn eerste jeugdregie, Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt, is  afgelopen najaar onder zijn regie gerealiseerd bij Theaterhaus Jena, in maart 2019 volgt Unicorn Theater (Londen). Het theatergezelschap presenteerde in 2017 met veel succes The man who knows it all.

Künstlerhaus Mousunturm en Jetse Batelaan trekken al sinds 2007 samen op. Tijdens de tournee in 2007 stond Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt in het festival Starcke Stücke geprogrammeerd en sinds zijn artistiek leiderschap bij Artemis volgden in 2016 Als je maar hard genoeg rent, weet niemand precies waar je bent, in 2017 De dag dat de papegaai zelf iets wilde zeggen en in 2018 opnieuw Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt. Dat alles als opmaat naar deze eerste coproductie: (…..).