Artemis verhuisd naar nieuwe werkplaats

Een interview met productieleider Klaas Tops van Theater Artemis

Vorig jaar kregen wij te horen dat Theater Artemis in het voorjaar van 2020 zou moeten verhuizen naar een nieuwe werkplaats. Het was een maandenlange zoektocht, dat alleen maar spannender werd met dichterbij komen van de deadline. Uiteindelijk hebben we toch op tijd een fantastische locatie gevonden. Alle reden om wat vragen te stellen aan onze productieleider Klaas Tops over deze grote verhuizing.

Hé Klaas! De oude werkplaats was natuurlijk niet echt leeggeroofd zoals onze 1 april grap liet geloven, maar toch is alles de afgelopen weken verhuisd naar een nieuwe locatie. Hoe veel werk was dat en hoe kregen jullie dat voor elkaar? 

Dat was een hoop werk. Het is niet iets dat we dagelijks doen, dus qua planning ook best een klusje. De oude plek is nu helemaal leeg en opgeleverd, de nieuwe zijn we nu aan het inrichten.

Met wie heb je dit gedaan?

In eerste instantie hadden we een ploegje van mensen die ons ook regelmatig helpen met op- en afbouwen van theatervoorstellingen. Door de plotselinge afgelasting van onze voorstellingen door de Corona crisis hebben we het laatste stuk met onze eigen vaste technici Marieke, Dik en Henk gedaan.

Van hoeveel voorstellingen zijn er eigenlijk decors opgeslagen? Welk decor was het moeilijkst om te vervoeren?

Er staan in onze opslag ongeveer 10 decors. Veel van deze voorstellingen spelen nog regelmatig. Daarnaast hebben we er ook een complete werkplaats met een voorraad materiaal dat we gebruiken bij de bouw van decors zoals hout, staal en allerlei kleine dingen. Ook hebben we veel theatertechnisch materiaal zoals licht en geluidsapparatuur. Het verhuizen van de decors was niet ingewikkeld, want die zijn gebouwd om te verplaatsen. We hebben wel een aantal grote dingen die niet in een vrachtwagen passen, zoals een stapelaar (een soort heftruck) en een gigantische weegschaal die we gebruiken om zaken te wegen, bijvoorbeeld als we in het buitenland spelen en douanedocumenten moeten maken. Deze zaken hebben we op een open aanhanger verhuisd

Zijn jullie nog leuke dingen tegengekomen tijdens het opruimen? Of dingen die je dacht nooit meer te zien? 

We zijn allerlei leuke dingen tegengekomen. Zoals een auto in delen. Ook lag er een oud bootje ergens boven op een van de stellingen.

Durven jullie eigenlijk iets weg te gooien? Is alles herbruikbaar?

We hebben het meeste bewaard, maar dit was ook een kans om eens goed op te ruimen. Elk jaar doen we wel een grote opruimronde, en dan beslissen of we bepaalde dingen nog een jaar bewaren. Er waren wel zaken waarvan we al een paar jaar dachten, dit komt nog van pas maar waarvan we nu toch hebben besloten het weg te doen.

Wat heeft de nieuwe werkplaats wat de oude werkplaats niet heeft?

We zijn er enorm op vooruit gegaan. Zo heeft de nieuwe werkplaats een strakke vloer. Ook zijn er meerder ruimtes zoals een kantine/kantoor, aparte toiletten en twee kleinere magazijnen waar we theatertechnisch materiaal gaan opslaan. Daarnaast is er een groot buitenterrein waar onze vrachtwagen en busje kunnen staan. Er is zelf een aanlegsteiger, dus ik hoop dat we van de zomer een bootje kunnen regelen.

Ga je iets missen aan de oude plek?

De oude plek lag vlakbij het station. Daardoor was de bereikbaarheid heel goed. Voor de rest zijn we er alleen maar op vooruit gegaan

Dankjewel Klaas en alle verhuizers!