Hallo Dampkring op Theater Der Jungen Welt in Leipzig

Hallo Dampkring op Theater Der Jungen Welt in Leipzig

Wat doet het met kinderen als ze aan klimaatverandering denken? En hoe kijken ze naar hun ouders en andere volwassenen? In 2016 ontwikkelden Liesbet Swings, maker bij Theater Artemis, componist Keimpe de Jong en zes kinderen een requiem rond deze vragen. Op vrijdag 20 juni aanstaande gaat Hello Atmosphere in Duitsland in première op Theater Der Jungen Welt en speelt daar tot en met 25 juni 2025.

Liesbet, Keimpe en een gedreven team van Theater Der Jungen Welt hebben dit gezongen generatieconflict opnieuw bij de kladden gepakt en verder uitwerkt mèt kinderen uit Leipzig. Wat zullen de kinderen uit Leipzig voor de volwassenen zingen? En zijn de volwassenen bereid om te luisteren en te reageren?

Hallo Dampkring en Rat der Generationen
Het seizoen 2024-2025 is het laatste seizoen onder de artistieke leiding van TDJW-artistiek directeur Winnie Karnofka. Hallo Dampkring is de laatste voorstelling onder haar leiding en daarmee een soort afscheidsvoorstelling.
Geïnspireerd door de dialoog tussen verschillende generaties en in het verlengde van de voorstelling waren er afgelopen maanden een aantal bijeenkomsten van Rat der Generationen. Hierin zijn groepen mensen tussen 10 en 79 jaar met elkaar in gesprek gegaan over maatschappelijke thema’s, gaande van onderwijs tot huisvesting tot klimaatopwarming en zorg. Ze beluisterden de inzichten van experts en probeerden vervolgens in kleinere samenstellingen beleidsadviezen te formuleren.

Na afloop van de aanstaande premières van Hallo Dampkring (cast 1 op vrijdag en cast 2 op zaterdag) bereiden Liesbet en Keimpe de openbare zitting van de Raad mee voor. Op zaterdagavond is er een feestelijke opening, waar Keimpe de muziek voor verzorgt. De drie dagen daarna werken ze met de Raad toe naar de ‘openbare raadszitting’ op dinsdagavond. Later trekt een delegatie van de Raad naar Berlijn om hun adviezen af te geven aan de beleidsmakers.

 

De pers over Hallo Dampkring:

“In een weiland (…) voltrekt zich tijdens Hallo Dampkring een ontroerend wondertje. De opbouw (…) is zo geraffineerd en puur, dat geen ouder het drooghoudt.” – de Volkskrant

“Hier wordt contact gemaakt, écht contact, en dat gevoel van direct te worden aangesproken gaat de hele voorstelling niet meer weg.” – Theaterkrant

“Een ongelofelijk brutale, ontroerende, haarscherpe en broodnodige voorstelling. Verplicht kijkvoer.” – Leeuwarder Courant