Jetse Batelaan ontvangt ITI-prijs en Die Geschichte von der Geschichte ging in première! - Theater Artemis

Jetse Batelaan ontvangt ITI-prijs en Die Geschichte von der Geschichte ging in première!

Op zaterdag 19 juni 2021 heeft Jetse Batelaan op Duitslands grootse theaterevent Theater der Welt de prijs van het Internationaal Theater Instituut in ontvangst genomen. De prijs is behalve een waardering voor vijftien jeugdregies bij Theater Artemis -waarvan een aantal ook al te zien waren in Duitse productiehuizen- een aanmoediging om verder te internationaliseren.

Theater der Welt programmeerde dit jaar voor het eerst ook jeugdtheater. Artistiek leider Stefan Schmidtke programmeerde de Het Verhaal van het Verhaal tijdens zijn bezoek aan de Biënnale in Venetië, waar toen de Engelse versie in 2019 werd gepresenteerd.

De ITI prijs zou aanvankelijk zijn toegekend in 2020. Tot in laat in mei bleef het onzeker of we live konden spelen, maar vier aangepaste edities later geschiedde het: corona-regels versoepelden en spelen voor een gelimiteerd werd publiek mogelijk. Parallel organiseerde het festival aan alle voorstellingen live stream uitzendingen. On-demand blijft de Die Geschichte von der Geschichte ook nog te zien voor de duur van het festival.

Theater Artemis en Het Zuidelijk Toneel speelden twee voorstellingen van Die Geschichte von der Geschichte in het weekend waarin overal in Duitsland theaters hun deuren weer openden. Ruim een jaar bleef theaterbezoek in veel Duitse gebieden onmogelijk. De hereniging met het publiek was daardoor intens voelbaar. Het gaf een extra dimensie aan de première en aan de prijsuitreiking door ITI president Joachim Lux, na afloop in het Düsseldorfer Schauspielhaus. Anja Dirks, Directeur van Theater Basel, hield een warm laudatio. Wie haar woorden graag terugleest kan haar tekst onderaan deze pagina downloaden.

De pers reageerde op de voorstelling:

“De avond zit vol grappen voor achtjarigen. Het feit dat de première bij Düsseldorfer vol volwassen publiek slechts een goedmoedige glimlach teweegbrachten, is amper een flauwe indicatie van de stormen hilariteit die bij het eigenlijke doelpubliek kunnen worden ontketenend. (….) "Waarom?" is hier verboden. De drie verhalen komen samen wanneer het verhaal, op zijn weg rond de wereld, Luke ontmoet in het theater. Eindelijk iemand die luistert en niet alleen maar naar oplichtende schermen met witte knoppen in zijn oren staart. (….) Jetse Batelaan laat zien dat theater zonder verhaallijn mogelijk is - zolang je het verhaal van de teloorgang van het verhaal maar vertelt. ”
– NACHTKRITIK.DE

PERS & DOWNLOADS