09 April 2017

NEDERLANDSE PERS SCHRIJFT OVER (.....) EEN VOORSTELLING DIE SCHIJT HEEFT AAN ZIJN EIGEN VAGE TITEL

Een zwaar behaarde zanger zong ooit lang geleden: “Is this the real life? Is this just fantasy?” Best een lekker nummer, daar niet van. Maar wij vragen ons af waarom hij nooit een helder antwoord heeft gekregen?

 

Is het omdat iedereen maar denkt dat het leven normaal is, dat wij geen vragen mogen stellen? Als alles zo lekker duidelijk is, waarom voelen wij dan niks als we in onze armen knijpen?

 

Ga je moeder maar pesten, als je niet tegen twijfel kan. Maar val ons niet lastig met je zekerheden.

 

Wij denken wel na.

Wij twijfelen wel.

Fuck it.

 

Waarom moeten wij iets snappen, dat eigenlijk niet te begrijpen is?

 

Overigens heeft dat hele nummer van Queen geen zak met onze voorstelling te maken. Het komt er niet eens in voor. Het is gewoon maar een voorbeeld. Of mag dat ook niet meer tegenwoordig? Ga je dan na afloop zeuren bij de kassa dat de promotekst niet klopte?

 

Moet je lekker doen. Er klopt wel meer niet.

Koppeling gekopieerd

Geconfronteerd met een uitgevallen voorstelling stelde Festival Tweetakt Artemis last minute voor om (…..) te verplaatsen van vlakke vloer naar grote zaal Stadsschouwburg. Zonder extra repeteertijd manageden cast en crew een uiterst vage voorstelling, en een meer dan warm onthaal van pers en publiek.

 

In (…..) zet Batelaan ingenieuze regievondsten in om een wereld naast de werkelijkheid te onthullen. De voorstelling schakelt behendig heen en weer tussen geestig absurdisme en existentiële nachtmerrie.NRC Handelsblad****

 

“Mooi spel, geweldige regie vol verrassingen. Humor en absurdisme blijven de kracht van Jetse Batelaan, die nooit verveelt met zijn tegendraadse invallen.” Brabants Dagblad

 

“Ouders, leraren, begeleiders van welk soort dan ook, neem al uw kinderen mee en bereid ze voor op het leven door een bezoek aan (…..).”  Theaterkrant

 

Deze internationale 12+coproductie van Theater Artemis, Künstlerhaus Mousonturm & Ruhrtriennale was in Frankfurt te zien van 31 januari t/m 2 februari 2019. Ook de Duitse pers reageerde enthousiast. Tijdens het nieuwe theaterseizoen maakt de voorstelling een ruime tournee door Duitsland, Nederland en België. De voorstelling is nog te boeken begin december en 2e week januari 2020.

Koppeling gekopieerd

ZILVEREN KREKEL VOOR HET VERHAAL VAN HET VERHAAL

De jury: ‘Wachten was nog nooit zo leuk als bij Het Verhaal van het Verhaal van Jetse Batelaan. Van oermens tot mediaster, waar ben je zonder verhaal? Fascinerende losse eindjes vormen de rode draad in een theaterbeleving die zich moeilijk laat navertellen maar die onweerstaanbaar is.’ Lees meer>

 

De voorstelling dingt mee naar de Gouden Krekel voor meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie van 2019. Op 15 september 2019 vindt de uitreiking plaats tijdens het Gala van het Nederlands Theater.

 

TE ZIEN: zaterdag 13 april 19:30 Festival Tweetakt, Stadsschouwburg Utrecht

Koppeling gekopieerd

Koppeling gekopieerd

Zilveren Leeuw voor Jetse Batelaan

De Zilveren Leeuw is een prijs van de Biënnale van Venetië voor jong talent in de wereld van de podiumkunsten. Terwijl de Gouden Leeuw levenslange artistieke verdienste beloont, is de Zilveren Leeuw een erkenning voor de artiesten van de volgende generaties. Als eerste Nederlander prijkt nu ook Jetses naam in de lijst van laureaten. En nog niet eerder werd een  jeugdvoorstelling vertoond op het festival. Wij zijn trots!

 

Op de Biënnale spelen we Het verhaal van het verhaal en Oorlog in het Goldoni Theater, Venetiës oudste theater. Programma & tickets

 

Koppeling gekopieerd

DE ONZICHTBARE MAN TE ZIEN IN EDINBURGH

Edinburgh International Children’s Festival bestaat 30 jaar. Voor zijn programmering reist directeur Noel Jordan de hele wereld af en meerdere keren liepen we elkaar tegen het lijf. Nu is het zover: van 30 mei t/m 2 juni speelt Artemis in Edinburgh! In onderstaand filmpje verteld Noel over zijn ervaring bij de voorstelling: “Children are almost besides themselves with excitement”.

Koppeling gekopieerd

Koppeling gekopieerd

OORLOG SPEELT OP FESTIVAL BLICKFELDER

Zurich is deze zomer culturele stad voor jong publiek! Tijdens Festival Tweetakt bezocht programmeur Noémie Blumenthal onze voorstelling Oorlog. De vraag of je een jeugdtheatervoorstelling over oorlog kunt maken hield haar bezig: “Das Theater Artemis findet in der Produktion «Krieg» beeindruckende Antworten dazu”. Het vormde aanleiding om Artemis uit te nodigen voor het festival en de voorstelling vier maal te presenteren aan het Züricher publiek.

 

Oorlog speelt van 20 t/m 22 juni op Festival Blickfelder

Koppeling gekopieerd

PREMIÈRE: PARTY DIALOGUES

Heb jij ook wel eens heimwee naar de tijd waarin je nog iemand moest worden? Geen nood, in het spoor van deze gelegenheidssjamanen slenter je zo je verleden tegemoet. Terug naar het gevoel van eeuwigheid, de onvermoeibare kracht, de lucide naïviteit van toen. Na de kinderen in Hallo Dampkring, festivalhit op Oerol en Theaterfestival Boulevard 2017 werkt Liesbet Swings nu met jongeren die richten tot ons, volwassenen. Lees meer>

Première 15 juni 2019

Koppeling gekopieerd

Koppeling gekopieerd

KUNSTPROJECTEN

LIEFDE

In Den Bosch liggen twee basisscholen op een boogscheut van elkaar. Ze weten niks af van elkaars bestaan. Nog niet. Elk afzonderlijk gingen ze op zoek naar het antwoord op de vraag: ”Hoe zouden we er uitzien, als we met de hele school één persoon waren?” Alle klassen bouwen mee en het personage van hun school krijgt langzaam vorm. Ziezo. Het is een vrolijke jongen met vier benen en een dak erop. Maar alleen is ook maar alleen. Hallo! Is daar iemand?! Via een contactadvertentie in het lokale huis-aan-huisblad komt onze jongen iemand op het spoor. Niet ver daar vandaan is er nog iemand zoals hij. Wow. Alles wordt in het werk gesteld voor een geslaagde ontmoeting.

Hartje Den Bosch 10 april Parade Den Bosch 11:00

 

I LIKE SCHOOL AND SCHOOL LIKES ME

Theater Artemis en Design Museum Den Bosch realiseerden een groots geheim kunstproject ‘I Like School and School Likes Me’. Tussen april 2017 en januari 2019 verbleven op negen middelbare scholen tien verschillende kunstenaars, voor telkens drie dagen en drie nachten. I like school and school likes me is  een hedendaagse re-enactment van de performance I like America and America likes me van Joseph Beuys. Liesbet Swings – educatiemaker bij Theater Artemis en initiatiefnemer van het project zag een treffende metafoor voor de spannende verhouding tussen kunst en onderwijs. Filmmaker Melanie Pardoel maakte van elke uitvoering een documentaire.
Te zien t/m 12 mei in het auditorium van het Design Museum

Koppeling gekopieerd

Koppeling gekopieerd

terugblik

OORLOG 6+ IN BELFAST

“Bonkers piece of theatre” Niet eerder speelden we Oorlog in een land dat letterlijk werd verscheurd door conflict. Eiblhin de Barra, directeur van Young at Art stuitte op onze voorstelling en haalde hem zonder omwegen naar haar festival. Temidden van deze deskundologen “maken wij slechts een voorstelling”. Hoe pakte dat uit?

 

“…Theater Artemis know exactly what they’re doing and how they’re doing it. Their cluttered set, along with their cluttered narrative, defies easy explanation, but so does war itself. Just like Oorlog’s trio of uniformed soldiers at war with both themselves and their audience. But it’s a playful kind of war, naturally.” Lees meer>

 

ECHTE VROUWEN JOGGEN IN REGENPAK 

We hebben gespeeld op het Krokusfestival. Voor het eerst voor een publiek met veel kinderen van alle leeftijden – een toffe ervaring, waarvan we zelf vinden dat de voorstelling alleen maar beter is geworden. We speelden drie dagen volle bak, voor een publiek dat ons heeft overrompeld met complimenten. Meerdere internationale festivals toonden belangstelling en samen met Het Houten Huis onderzoeken we waar we de voorstelling kunnen hernemen.

 

SHOW IN WHICH HOPEFULLY NOTHING HAPPENS – THE REMAKE

“Could this really be the most boring show in history?” Unicorn Theatre presenteerde in 2017 The man who knows it all. Een volgende samenwerking liet niet lang op zich wachten. Met een nieuwe cast (Nigel Barrett en Riad L Richie) werd de productie voorbereid door Martin Hofstra in Artemis. Jetse Batelaan en technicus Marieke Smit repeteerden de remake van de Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt in Londen af.

 

‘If there’s a play for Britain circa March 2019, this is it.’ The Stage
‘Frequently hilarious occasionally profound but ultimately meaningless nonsense’ Exeunt

Te zien t/m 28 april 2019

Koppeling gekopieerd

En verder is De man die alles weet voor de derde keer op tournee en is zijn tournee wereldwijd nieuws.

Te zien t/m 5 mei 2019

Koppeling gekopieerd

Tot ziens bij onze voorstellingen!

Theater Artemis