Jetse Batelaan

artistiek leider

Uit het theater van Jetse Batelaan (1978) spreekt een warme visie op het menselijk onvermogen. Met een naïeve en melancholische blik beziet hij de wereld om zich heen. De wereld van sukkelaars, van de ploeterende mens, onhandig in het maken van contact, maar liefdevol. Daaraan ontlenen zijn voorstellingen hun poëtische kracht. Jetse’s theatertaal is beeldend, fantasievol en helder. Zijn aanpak is radicaal. Is er muziek, dan is die live. Is het stil, dan is het stil. Jetse put direct uit de eigen fantasie. Vanuit een intuïtief bewustzijn van hoe anderen denken en wat hen bezighoudt, confronteert hij zowel jong als oud met volkomen associatief theater. De verbeelding in het spelen staat centraal. Acteurs spelen personages, maar evengoed voorwerpen, gemoedstoestanden of landschappen. Tijd vormt een begrip; hoe lang kun je iets volhouden? Jetse houdt de verwachting scherp en de voorstelling verrassend tot het einde.

Jetse studeerde aan de regieopleiding van de AHK Theaterschool. Met aansprekende titels als Pas als zaagsel krijgt een boom applaus, Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt of Een cowboy met zijn handen hoog juicht waarschijnlijk niet bouwde hij gestaag aan een opzienbarend oeuvre van voorstellingen met een filosofische inslag en een absurd komische laag – zowel voor volwassenen als voor een jong publiek.

 

Ook internationaal maakte hij furore; gerenommeerde festivals in binnen- en buitenland, waaronder Oerol, Het Theaterfestival, Theaterfestival Boulevard, Het New Island Festival (New York), Parc de la Villette (Parijs) en de Wiener Festwochen, hebben zijn theatervoorstellingen gepresenteerd. Als vaste gastregisseur maakte Jetse voorstellingen bij Theatergroep Max. en de mimetheatergroep Bambie. Vanaf 2009 was hij verbonden aan het Ro Theater. In 2013 maakte hij de overstap naar Theater Artemis.

"Batelaan pelt alledaagse handelingen af tot een kale essentie en geeft ze tegelijkertijd een dromerige absurditeit. Zijn regies zijn een wonderlijke optelsom van minimalisme en variété."

Marijn van der Jagt, Vrij Nederland

Koppeling gekopieerd

PRIJZENKAST

2001
Jong Theaterprijs op Theater aan Zee voor Echte vrouwen joggen in regenpak

2003
Theateropdracht van het Prins Bernhard Cultuurfonds

2005
VSCD Gouden Krekel meest indrukwekkende productie Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt
VSCD mimeprijs voor Toe vader, drink 

2006
Erik Vosprijs, tweejaarlijkse prijs voor een bijzonder talent onder de nieuwe lichting theatermakers.

2009
VSCD Zilveren Krekel meest indrukwekkende productie voor Geheven vingertje.

2014
VSCD Mimeprijs (nominatie) voor De dag dat de papegaai zelf iets wilde zeggen
VSCD Zilveren Krekel meest indrukwekkende productie voor De man die alles weet

2015
de vierjaarlijkse Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant Theaterprijs voor zijn autonome kunstenaarschap

2016 VSCD Mimeprijs voor Als je maar hard genoeg rent, weet niemand meer waar je bent