HET VERHAAL VAN HET VERHAAL: met orkaankracht naar Aichi Triennale in Japan!
This is a new type of theater, well worth seeing
追加】劇団アルテミス+ヘット・ザウデライク・トネール
Op 12 en 13 oktober 2019 presenteert Aichi Triennale de Engelstalige versie van Het Verhaal van het Verhaal.
Het Verhaal van het Verhaal speelde op de 58ste Biënnale van Venetië. Met Aichi Triennale presteren we deze veelgeprezen voorstelling een tweede maal op een groot internationaal kunstenfestival. Voor zowel de Biënnale als voor Aichi Triennale vormden Jetse Batelaans radicale en originele theateropvattingen de aanleiding voor een uitnodiging: “This is a new type of theater, well worth seeing”.
Dat we spelen in Japan danken we Chiaki Soma, directeur van Theatre Commons en curator van Aichi Triennale. In Frankfurt kwam ze in aanraking met Jetse’s werk. We ontmoetten elkaar in 2017 tijdens een bezoek aan Hallo Dampkring op Theaterfestival Boulevard. In maart 2018 verzorgden Jetse Batelaan, Liesbet Swings en Keimpe de Jong workshops rond Hallo Dampkring in het kader van Theatre Commons. Vanuit haar fascinatie voor Jetse’s jeugdtheater bezocht Chiaki de Nederlandse première van Het Verhaal van het Verhaal. Daarna werd alles in gang gezet om deze productie naar Japan te halen. In Nagoya vinden op 12 en 13 oktober twee voorstellingen plaats. Mede mogelijk gemaakt door Japanse fondsen, de Nederlandse Ambassade in Tokio en Dutch Performing Arts NL.
We presenteren Het Verhaal van het Verhaal deels in het Japans en deels in het Engels (met boventitels) voor een familiepubliek vanaf 7 jaar.
This is a new type of theater
“Rather than being “aimed at children,”their body of work constitutes an attempt at seeing the world through a child’s eyes; overflowing with moments adults will find just as pleasurable as surreal, their performances never fail to incite outbursts of laughter from audiences of all ages. Theater Artemis’s long-awaited first trip to Asia follows shortly after artistic director Jetse Batelaan being awarded the Silver Lion at the International Theatre Festival at Venice Biennial 2019; absurd and indiscreet, radical and playful, his productions casually betray not only theatrical stereotypes but also normative conceptions of how theater should be enjoyed, and unleash the imaginations of audiences from every generation. This is a new type of theater, well worth seeing: created together with Het Zuidelijk Toneel (also based in the southern Netherlands), the work subtly presents the audience (laughing out loud all the while at the performance unfolding before their eyes) with a somewhat more critical perspective on modern society.”
AICHI TRIENNALE | 1 augustus t/m 14 oktober 2019
Many concerns are shared around the world today. At the source is anxiety—the anxiety of an uncertain future, and the anxiety of feeling unsafe and vulnerable to danger. Uncertainty makes people anxious, makes them figure that it is more reasonable to treat gray matters as black and white, and understand the world in terms of oppositions. However, Humans are capable of lending a hand and offering solidarity to others in need on the spur of the moment, even if their traditions and ideals are different or it is against their rationally conceived interests. Though the problems facing humanity today have their causes in jō(emotion and information), it is this very same jō(compassion) that can break through these problems. They say that the etymology of the word “art” can be traced to the Latin word ars and corresponds to the Greek word techne. “Art” referred generally to the “skill (ars) of commanding knowledge and methods informed by classical knowledge.” We must develop the skills (ars) for taming jō (emotion and information) with jō (compassion). This is precisely the original definition of “art.” From Aichi, a leading region in the manufacturing industry, and a unique society that is at once a metropole and on the periphery, Aichi Triennale 2019 explores the middle grounds of various oppositions, to recapture the lost original domain of art.