Dit waren de (jeugd)theater jaarslijstjes van 2020

Theater Artemis -

Nu we vol goede moed 2021 in zijn gestapt, doen we een kleine terugblik op de onlangs verschenen (jeugd)theater jaarlijstjes van de Nederlandse en Vlaamse kranten. Ondanks dit gekke jaar met zeer korte tournees, zijn we enorm blij dat Het eind van het begin van het einde en Het dier, het dier en het beestje op deze lijstjes een mooie plek hebben weten te bemachtigen (zeker als eerstgenoemde nog niet in Nederland heeft kunnen spelen). We kijken er naar uit om deze voorstelling alsnog voor een groter publiek dit jaar te tonen. Zie hieronder het overzicht van de (jeugd)theater jaarlijstjes.

De Morgen (BE)

Theater top 10
Het eind van het begin van het einde op 2!

Net wanneer je denkt ‘Verder zal hij het toch niet meer drijven’ – drijft hij het nog verder. En nog, tot alle theaterconventies uiteenspatten en je achterblijft met een verbluffende ervaring – want het theater van Jetse Batelaan staat niet alleen bol van de leepheid, het heeft vooral effect. Dat moet, want de Nederlandse theatermaker maakt geen voorstellingen voor theaterwetenschappers of filosofen, maar voor kinderen.

‘Het eind van het begin van het einde (8+)’, in coproductie met HETPALEIS, is het voorlopig hoogtepunt in een oeuvre dat abstracte begrippen thematiseert: tijd, ruimte, aanwezigheid, leegte. Of in dit geval: verbeelding. Uitgangspunt was de vraag: ‘wat als…’ de verbeelding zou sterven? Batelaan beantwoordt die vraag in twee ‘tijden’. De voorstelling begin t met het eindpunt van de laatste theatervoorstelling en loopt achteruit in de tijd terug naar het startpunt. Tegenover dat ‘verleden’ staat een toekomst waarin projectontwikkelaars het leegstaande theater willen verpatsen aan de hoogstbiedende – wat ‘theater’ was weet men al lang niet meer. Het samenvloeien van verleden en toekomst leidt tot een finale waarin Batelaan voelbaar maakt wat het betekent om de verbeelding te verliezen – een dystopisch spookhuis is het enige wat rest. Grandioos.

Parool

Top theater (Hans Smit)
Het dier het dier en het beestje op 1

Het meisje Sterre uit Badhoevedorp kan niet zo goed meekomen. Ze moet naar een andere school en raakt haar vriendjes kwijt. In handen van regisseur Jetse Batelaan wordt dit simpele gegeven een hartverscheurend verhaal waarin je er niet van opkijkt als een poedel speelbal wordt van vreemde vogels en een octopus.

NRC

Theater top 5 (Sander Janssens)
Het dier, het dier en het beestje op 4!

Vervreemdend maar hartverscheurend muziektheater over een kind dat net even anders is. Ook in 2021.

Theater top 5 (Marijn Lems)
Het dier, het dier en het beestje op 2!

In het altijd verrassende oeuvre van Jetse Batelaan is ‘Het dier, het dier en het beestje’ wederom een voltreffer: een absurdistische musical over onpeilbaar verdriet.

De Groene Amsterdammer

Top 3 favoriete theatervoorstellingen (Marijn van der Jagt)
Het eind van het begin van het einde op 3!

De jeugdvoorstellingen van regisseur Jetse Batelaan zijn al decennialang ook een tractatie voor volwassenen. Batelaans nieuwste bedenksel is een omvangrijke schouwburgproductie die zich in omgekeerde volgorde voltrekt. In de rol van schoonmakers en decorbouwers doen acteurs al hun handelingen achterwaarts. Langskomende teksten prikkelen de toeschouwers vanaf acht jaar om na te denken over hoe verbeelding eigenlijk werkt. Om te merken hoe theaterpubliek niet meer nodig heeft dan geschilderde doeken en wat woorden om zich een toekomstig woud voor te stellen dat een toekomstige stad heeft overwoekerd. Een hilarische tegenkracht vormt een gezelschap rondgeleide investeerders dat de ‘lege’ schouwburgruimte komt bezichtigen, en dat alle opgeroepen verbeelding negeert. Een actueel, poëtisch, filosofisch en enorm grappig pleidooi voor het theater dat het in coronatijd zo moeilijk heeft.

Theaterkrant

De 15 best besproken voorstellingen van 2020 (in minstens drie media bekroont met 4 of meer sterren.)
Het dier, het dier en het beestje staat ertussen!

Sara van der Kooi: ‘Door alle bizarre en kolderieke elementen blijft Het dier, het dier en het beestje heel lang grappig, maar op een zeker moment grijpt de voorstelling je toch naar de keel. Want hoe kan het dat er zo veel óver Sterre wordt gepraat en zo weinig mét haar? Alle volwassenen zijn te druk met hun werk en zichzelf om zich echt in haar te verdiepen. De goedbedoelde maar onbeholpen hulpverlening rondom Sterre is fenomenaal getroffen.’

Facebook

Mooiste toneelmomenten van 2020 (Sander Janssens), 152 voorstellingen, waarvan 38 online)

Meest liefdevolle toneelhereniging van 2020: die van Sterre en haar oma, aan Het dier, het dier en het beestje’ van Theater Artemis.