Oorlog 6+

Een voorstelling met een korte titel en een heel groot onderwerp

Sorry,

We zouden zo graag iets zinnigs zeggen.
Maar een oorlog is ook voor ons te groot.
Wij maken slechts een voorstelling.

Iets met een ballon die leegloopt, een neus die bloedt, helikoptertjes
die uit een boom vallen, een gietertje dat huilt, een publiek dat schiet en
drie soldaten op rolschaatsen die achterstevoren praten.

Onze kinderen hebben allerlei ideeën over oorlog. Maar hoe we ook proberen, hun vragen daarover
beantwoorden is lastig. Nog moeilijker wordt het als je dat met een voorstelling wilt doen. Oorlog werd zo misschien wel de meest spannende voorstelling die Theater Artemis ooit maakte. Inmiddels stoeiden en lachten, door heel Europa, vele kinderen opgewonden mee met deze ogenschijnlijke chaos op het toneel. Deze dappere voorstelling was voor even terug in Nederland en België.

Jetse Batelaan is winnaar van de Zilveren Leeuw voor Theater op de Biënnale van Venetië 2019, waar Oorlog ook speelde.

 

“Ernst én hilariteit alom in een geslaagde, verrassende jeugdtheatervoorstelling over oorlog”
De Volkskrant
“Oorlog is een ijzersterke komedie. Toneelspel, kinderspel en de actualiteit lopen dwars door elkaar heen in een ogenschijnlijke chaos die aan slapstick raakt.”
Trouw
“Een oorlog starten is kinderspel, die ook vredevol beëindigen is een heel pak ingewikkelder.”
De Standaard
“Kinderen moeten dit echt gaan zien”
– Marit (6)

Downloads

90 seconden met Jetse

Lees hieronder een interview van 90 seconden met regisseur Jetse Batelaan over Oorlog.

Een voorstelling over oorlog voor kinderen vanaf 6 jaar, klinkt zwaar?

Ik hou wel van een uitdaging. In een gesprek met mijn eigen kinderen merkte ik dat ik tekort schoot, want hoe leg je oorlog uit aan kinderen? Dat was voor mij de aanleiding voor dit stuk. Kinderen weten intuïtief wel dat er zoiets bestaat als oorlog. En mij werd duidelijk dat mijn kennis over oorlog niet verder reikt dan die van mijn kinderen. Het is dus geen kwestie van leeftijd, maar van ervaring.

Hoe heb je het aangepakt?

Twee dingen kun je niet doen: in de eerste plaats kun je geen grappen maken over oorlog. Je hebt een ethische verantwoordelijkheid ten aanzien van het onderwerp. Ten tweede moet je ook niet proberen om de oorlog zo echt mogelijk op het toneel te brengen, want daarvoor is het publiek te jong. Voor mij lag de oplossing daarom in het surrealistische en absurde. We leggen de oorlog niet uit, maar ontleden die in kleine stukjes – rook, schreeuwen, overgave, puinhopen. Om het hanteerbaar te maken. Bovendien verklaren mijn drie acteurs de oorlog aan het publiek. Een dat reageert. Tot grote schrik van de acteurs die met man en macht proberen om de oorlog te beëindigen, wat minder eenvoudig is dan je denkt.

Hoe ga je om met de ouders? Per slot van rekening zijn het zij het die beslissen om hun kinderen mee te nemen naar het theater. 

Dat is inderdaad minder eenvoudig. Als je op je vrije middag iets leuks wilt doen met je kinderen dan denk je niet perse aan een voorstelling over oorlog, toch? Ik hoop op ouders die wel net als ik op een zachtaardige manier dit soort grote vraagstukken willen delen met kinderen. En ik vertrouw op de leraren. Ook zij moeten een dergelijk onderwerp verantwoord overbrengen. En dat kunnen wij verzorgen.

En hoe zit het met de reacties van de kinderen die het stuk zagen?

Als mijn acteurs proberen de vrede te sluiten, dan reageren kinderen teleurgesteld met een massaal “neeeeeeeeee!”. Ik heb het gevoel dat ze ervan genieten dat de acteurs bang voor ze zijn. En, eerlijk gezegd vinden kinderen chaos gewoon geweldig!

Bron: Theaterfestival Basel, mei 2018

THUIS AAN DE SLAG (downloadpakket voor kinderen)

Tijdens een voorstelling maakt een kind​ (volwasse​n net zo trouwen​s) heel wat mee. W​e vinden het belangrijk dat kinderen de mogelijkheid krijgen om hun ervaringen te delen en ​zo te verwerken. Naast het erover hebben, is het ​zelf verbeelden een ​fijne manier om uiting te geven aan je gedachten over de voorstelling. Daarom hebben wij dit ontwikkeld. Met twee oefeningen​: een voor voor de voorstelling en een voor erna.

Regie
Spel
kostuums
decor- en lichtontwerp
Speciale effecten

Dik Beets

Techniek

Marieke Smits
Guido van den Hof (stage)

Producieleiding

Floortje Halters